Video review van de gloednieuwe DS 4 E-Tense hybrid. Deze compacte SUV-coupé crossover is het 4de model van het jonge Franse luxemerk. Het is een echte concurrent voor de Duitse Audi A3, BMW 1 Reeks en de Mercedes-Benz A-klasse (en hun crossover broers en zussen).
Bekijk ook m’n POV drive video helemaal onderaan deze pagina! 👇
In deze video rij ik met de DS4 rond in de streek van Chantilly nabij Parijs, op enkele écht Franse wegen met écht Franse muziek. Ik stop bij een chateau om een rondje om de DS 4 te lopen. Mijn testauto is een ‘La Première’ versie, die een “1” badge aan de voorkant heeft ipv een DS logo.
De kleur van onze testwagen heet Lacquered Gray, mooi in combinatie met het glanzend zwarte dak. De projectorkoplampen DS MATRIX LED VISION omvatten Matrix Beam en Dynamic Bending Light (verlichting die zich aanpast bij het insturen van bochten).
Achteraan vallen de laser-cut achterlichten op, die er erg futuristisch uitzien. Als we naar het profiel kijken, zien we dat hij op enorme 20″ velgen staat en dat hij fancy intrekbare deurgrepen heeft. De DS 4 is deels coupé, deels hatchback en dus crossover, hij is lager en langer dan de nieuwste modellen op hetzelfde platform, zoals de Peugeot 308 en de Opel Astra. Hij is ook duurder en luxueuzer.
Avant Garde!
Savoir faire!
Deze hybrid versie heet E-tense en combineert een 1.6 4 cilinder benzinemotor van 180 pk met een 110 pk sterke elektromotor, samen goed voor 225 paardenkracht. De batterij heeft een bruikbare power van 12 kWh, goed voor een puur elektrische range tot 60 km.
DS is vrij nieuw als op zichzelf staand merk, vroeger was het een submerk van Citroën. DS wil de high class refinement van vervlogen tijden graag terugbrengen naar de Franse automobiel. Toen ik me destijds ging informeren over de DS 7, viel het me op hoe traag deze wagen naar de 100 km/u ging, ik heb hem om die reden ook niet gekocht. Maar ondertussen zijn er ook zeer krachtige modellen, zoals de DS 9 met tot 360 pk en vierwielaandrijving.
Exterieur
De DS4 een prachtige verschijning met scherp getekende lijnen, een silhouette met grote wielen, lange motorkap, hoge flanken, een lage green house en verzonken deurgrepen.
Vooraan de grille met de glimmende ruitjes en DS Wings (verkrijgbaar in het chroom of – zoals hier – in het zwart), pixel LED headlights met hele mooie doorlopende daylight running lights,
Achteraan dan de 3D geprinte achterlichten met een heel complex chevron patroon en de aflopende daklijn.
Interieur
Wat meteen opvalt als je instapt, zijn de mooie materialen: openporig hout en leder, zeer mooi gesculpteerd allemaal.
Alles is ook heel doordacht van design en van interfaces. Als we nu al eens gewoon naar de middenconsole kijken, de touch interface met schriftherkenning en multi-touch, swipe en pinch mogelijkheden, het is allemaal heel slim gevonden en het werkt bovendien nog eens goed.
Een zeer mooi gedesigned lederen stuurwiel, met aan de linkerkant alles van drive assist toepassingen gebundeld en aan de rechterkant alles wat media controle betreft.
De homeknop is eigenlijk de enige fysieke knop die we nog terugvinden op het hele digitale dashboard.
Je kan deze wagen AC-laden, maar DC-laden zit er niet in, maar dat zien we wel meer bij de plug-in hybrids.
Dan hebben we hier nog de drive mode selector, met sport-, hybrid-, comfort- en electric mode.
En vanaf we hem in Sport mode zetten, voel ik ook meteen een soort kick in de rug. Als we dan ook nog ‘Maximum’ aanzetten in het charging scherm, dan gaat hij tegelijk maximaal de batterij terug opladen.
Sportief rijden met deze wagen wordt op deze manier dus eigenlijk aangemoedigd!
Prijs
- Basisprijs voor de DS4 is € 28.400 incl. BTW in België.
- Onze testwagen kost € 52.000 incl. BTW.
- Je eigen DS4 kan je hier configureren!
Bedankt DS Automobiles België voor de uitnodiging!
paarden
koppel
0 – 100 km/u
max. snelheid
DS 4 E-Tense 225 – “La Prémière (2022)
- Kleur: Lacquered Grey
- Dakkleur: Perla Nera zwart
Ultimate uitvoering
- zetels: Criollo bruin Opéra – nappaleder
- voorstoelen verwarmd, geventileerd, masserend
- hout bekleding: Essen
- verwarmd stuurwiel in leder Fleur
- DS uitgebreid head-up display
- DS Smart Touch-interface
- DS Active Scan-vering – 360-visie
- DS Air onzichtbare luchtroosters
- DS Drive Assist met detectie van achteropkomend verkeer
Motor
- 1.6 benzinemotor
- 80 Kw elektromotor
- 225 pk (165 kw)
- 360 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
- FWD
- 8-traps automaat
Prestaties
- 0-100 km/u: 7,7 sec
- topsnelheid: 233 km/u
- verbruik: 1,3 l/100 km
- uitstoot: 32 g/km
Afmetingen
- 4400 x 1866 x 1470 mm (l x b x h)
- 1628 kg
Prijs
- DS 4 Bastille: vanaf € 28.400
- DS 4 La Première E-TENSE 225: vanaf € 46.000