Eindelijk mocht ik er de straat mee op, de Mercedes AMG A45 S. Wie komt er nu op het idee om 421 pk in een Mercedes A-Klasse te droppen? Dat kan toch enkel een genie geweest zijn? Wat een pretmobiel!

Bekijk ook m’n POV rijtest, een gezellige babbel met MBUX en crashende FPV drones in deze extra vlog video!

Ik ben tijdens het testrijden trouwens midden in een zwerm racedrones beland. Na het eens héél lief te vragen, heb ik hun beelden meegekregen. En de resultaten zijn crimineel, check die skills… Bedankt nog eens aan de Hoboken FPV drone squad!

Mercedes AMG A45 s rijtest

Deze A-Klasse is de kleinste uit de AMG familie, maar tegelijk ook de strafste hot hatch – correctie – HYPER hatch die je momenteel kan kopen.

De facelift van deze krachtigste variant van de A Klasse perst 421 pk uit een 2 liter 4 cilinder turboblok. Een motorblok dat trouwens ook volgens het AMG ‘one man one engine’ – principe gebouwd wordt. En snel is ie absoluut, de power wordt via een 8-traps automaat naar de 4 wielen gestuurd en dat zorgt voor een hallucinante sprint van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden.

ZIEN

Je hoeft niet naar de autoschool geweest te zijn om te zien dat deze A Klasse speciaal is… Het zonnegeel met de zwarte accenten van het aerodynamics-pakket, de giga dakspoiler, de rode remklauwen en de brede wielkassen. Het enige detail wat ik persoonlijk wat overbodig vind, zijn die chrome strips bovenop de deurgrepen.

HOREN

En mocht je blind zijn, dan kan je hem nog altijd van ver horen aankomen. In idle en bij het starten valt het allemaal nogal mee. Ok, de ‘AMG Emotion Start’- hack van AMG geeft de start net dat ietsje meer drama, maar standaard blijft alles netjes binnen de strenge geluidsnormen. Maar hey, niks wat een aftermarket uitlaatlijn niet kan verhelpen!

Anders is het vanaf je naar één van de sportievere rijmodi gaat en het gaspedaal stevig in het tapijt trapt. Dan is het race noise ten top, een 10 op 10 voor de cracks en burbles, zowel bij het opschakelen als bij het lossen van het gas, lovely.

Er zitten zoveel toeters en bellen op deze wagen, naast de Emotion Start is er launch control en drag mode voor rechtdoor en drift mode voor dwarse bochten, een track pack met layouts van verschillende circuits, telemetriemode, G-krachtmeting enz. En dat hij z’n mannetje staat op het circuit, dat staat wel vast. Ik mocht eerder al eens een dagje circuitrijden met de A45s, hij is EPIC en staat flink z’n mannetje tussen de zwaardere AMG modellen.

BINNEN

Dit is één van de meest ontwikkelde dashboard interfaces die ik al gezien heb, met zoveel verschillende manieren om input te geven, waarvan de meeste zeer intuïtief. Alleen Mercedes toespreken blijft wel gewoon heel moeilijk, ze doet niks van wat ik vraag.

De navigatie met front camera inclusief augmented reality laagje, de HUD, de stoelen met grafische interface voor de lendensteun en instelbare zijflanken, het ziet er allemaal heel advanced uit en ik ben verrast dit terug te vinden in een A Klasse.

PRIJS

De prijs: hij is er in België vanaf 68000 Euro inclusief BTW. Onze testwagen kost 85000 Euro.

CONCURRENTIE?

  • Audi RS3
  • Ford Focus RS

Beiden zijn mss ook wel hyper hatches, maar geen van beiden gaan daarbij onder de 4 seconden naar de 100. Ter vergelijking, deze A Klasse is sneller in rechte lijn naar de 100 dan een nieuwe Porsche Carrera 4 of zelfs de basis AMG GT…

CONCLUSIE

Een absolute pretraket, veel geld voor een A-Klasse inderdaad, maar je vergeet snel dat je in een A-Klasse zit, dit is geen instapmodel, maar een compacte supercar.  High-tech spaceship, track weapon, powerbomb. Alleen is de A45s zo snel op de openbare weg, ik heb zelden zoveel moeite gehad om in de buurt van de snelheidslimiet te blijven. Het zou me dan ook niks verbazen mochten er nog boetes volgen. Calculeer daar misschien ook een maandbudget voor in als je deze wagen koopt.