Audi RS Q8 rijtest

Video review van de nieuwe Audi RS Q8, de über SUV van Audi. En de snélste SUV ter wereld!
Maar is deze Q8 on steroids beter dan de Lamborghini Urus? Rij met me mee en ik vertel je er alles over.

Bekijk ook m’n POV drive video helemaal onderaan deze pagina! 👇

De RSQ8 is de grote SUV broer van de RSQ3 Sportback. Of de coupé-versie van de Audi Q7. De snellere versie van de Q7 ook, want voorlopig staat er nog geen RSQ7 op de planning bij Audi, enkel een SQ7. En daarom is dit het grootste RS model – naast de RS6 Avant – dat je momenteel kan kopen.

Of hoe de marketingboys en -girls van Ingolstadt het graag horen:

Het gemak van een SUV.

Met de sportieve looks van een Coupé.

En de kracht en weggedrag van een rasechte sportwagen.

Gezapig…

De kracht van een sportwagen, maar je kan er ook perfect gezapig mee rondbaggeren. Zet de luchtvering, uitlaat, motor en schakelgedrag op Comfort modus en zweef door het verkeer. Bij rustig bollen schakelt de helft van de cilinders zich uit, lekker zuinig op 4 cilinders. Bovendien is deze RSQ8 wat ze noemen een “soft hybrid”, die bij uitbollen op lage snelheid de motor uitschakelt en genoeg batterij-energie recupereert om deze terug op te starten zonder energieverlies.

Dat laatste staat uiteraard vooral mooi in de brochures. Want face it, je gaat geen ecoprijzen winnen met deze RSQ8, daarvoor verwijs ik je graag naar de Audi e-tron. Deze RS Q8 smeekt gewoon om benzine, véél benzine. Vooral dan als je wat steviger op het gas gaat. Dan ontwaakt de echte racer die je in ruil daarvoor heel veel rijplezier zal bezorgen.

Of met superkracht

Dat rijplezier kan je oa. meten met hoe snel hij naar de 100 km/u gaat. Dat is in 3,8 seconden klaar. Met zo’n tijd laat je de meeste sportwagens al achter je. Maar nu komt het, de 0 naar 200 doet ie in 13,7 seconden. En met het optionele Dynamic Pack stopt de raketpret pas bij de 305 km/u!

Je kan met deze RSQ8 dus 255 km/u te snel rijden in de bebouwde kom… wat voor boete zou daar op staan?

Launch control is wederom super eenvoudig te activeren en een echte party trick. Ik heb zowaar bijrijders gehad die een beetje onwel werden en die even moesten uitstappen voor wat frisse lucht… Nogmaals sorry, ik had jullie vooraf moeten waarschuwen wat er ging gebeuren.

Zonder launch control is er bij het vloeren van het gas wel steeds een kleine aarzeling in de lage toeren, maar eens daar voorbij is het gewoon gaan met die banaan en houdt het niet meer op.

Sportwagen in busvorm

En terwijl je wel steeds weet dat je in een SUV zit, want je zit praktisch op bestelwagenhoogte, zorgt de elektromechanische actieve rolstabilisatie er niet alleen voor dat de oneffenheden in onze prachtige Belgische worden omgetoverd tot een biljartlaken, maar ook dat iedere rolneiging bij het sportievere bochtenwerk wordt opvangen. Deze wagen schommelt NIET.

Samen met het sportdifferentieel zorgt dit ervoor dat deze kolos flirtend met de limiet eerder als een sportwagen dan wel als een bus aanvoelt. Dat hebben ze echt wel verbazingwekkend goed gedaan bij Audi!

In stilte

Door de dubbele beglazing is het binnenin zeer stil. Je hoort de prachtige soundtrack van de V8 gelukkig wel steeds, maar in de achtergrond. Er werd me voordien gezegd dat de pops en bangs volledig weg waren, maar ik hoor af en toe toch een gedempte brobbel wat voor ‘pops’ zou kunnen doorgaan als ik van het gas ga. Echte explosies en vlammen, daarvoor moet je even bij Akrapovič aankloppen.

Het interieur ziet er heel classy en rustig uit, mede omdat de meeste knoppen werden vervangen door schermen. Alles is monitor, maar alles is ook high gloss, je neemt best steeds een vezeldoekje mee tegen strepen en vingerafdrukken. Middenconsole is zeer hoog en breed, maar er kan zeer weinig in. Onhandig ook om je telefoon in de wireless charging tray te leggen, mijn arm plooit zo niet. Veel interface overeenkomsten met de RSQ3 sportback die we eerder getest hebben, check zeker ook die review voor meer Virtual Cockpit-talk.

En comfort

Onze wagen heeft de RS Sportzetels met ventilatie en massagefunctie vooraan, je kan met deze RSQ8 dus rondjes op het circuit draaien en terwijl je schouders laten loswerken en je reet laten koelen. Is dit de hemel? De achterbank is in lengte verschuifbaar, iets wat ik nog niet eerder gezien had.

Zeer opvallend in een 2020 wagen zijn de asbakken in de deuren achteraan. Ideaal wel als je rokende kinderen hebt…

Prijzig prijsbeest

  • Basis Audi RSQ8 prijs in België is € 130.000 incl. BTW, daarmee is hij trouwens de duurste RS Audi, nog net iets hoger geprijsd dat de RS6 en RS7.
  • Onze testwagen kost € 154.000 incl. BTW.
  • Je eigen RS Q8 kan je hier configureren!

BESLUIT

Met deze RSQ8 ben je de snelste, de grootste, de meest nagekeken SUV gelukzak op de baan… Tot je de Lamborghini Urus ontmoet, want die gaat in 3,6 seconden naar de 100. En aan de Lambo moet je onder € 200.000 gewoon niet beginnen. De RS Q8 wordt daarom soms ook wat oneerbiedig ‘de Urus van den Aldi’ genoemd. Maar deze wagen schreeuwt alvast een pak minder om aandacht dan de Lamborghini waarmee hij het platform en de motor deelt… 

Bedankt Audi Belgium voor de wagen!

600 pk

paarden

800 Nm

koppel

3,8 sec

0 – 100 km/u

13,7 sec

0 – 200 km/u

Audi RS Q8 (2020)

Motor

  • 3.669 cc V8 biturbo
  • 600 pk @ 6.000 tpm
  • 800 Nm @ 2.200 tpm

Aandrijving

  • Quattro – vierwielaandrijving
  • 8-traps Tiptronic automaat

Prestaties

  • 0-100 km/u: 3,8 sec
  • 0-200 km/u: 13,7 sec
  • topsnelheid: 250 km/u (305 km/u met Dynamic Pack)
  • verbruik: 12,1 l/100 km
  • uitstoot: 276 g/km CO2

Afmetingen

  • 5.012 x 1.998 x 1.708 mm (l x b x h)
  • 2.998 mm (wielbasis)
  • 2290 kg

Prijs

  • vanaf € 130.000 (België)